The proposed alternate memory relevant to the construction of the character
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.16539421Keywords:
actor, actress, alternate memory, emotions, memoryAbstract
This work is a proposal for the preparation of actors in order to approach a character, using alternate memory as a fundamental tool in the emotional exercise, as an expeditious way for the construction of the character and its separation from the actor. Covering the anthropological and emotional research of the character as well as the staging. The theoretical basis regarding the actor's work with his emotions is based on the theories of Stanislavski (2011), Berlante (2009) and Serrano (2013). With respect to knowledge about emotions, reactions, body, mind, and memory, these are concepts of Alonso (2019), Anderson (1998), Tortora (1993), and Matlin (1996). This work was developed through documentary research and through exercises designed for this purpose. From this study, it can be seen that alternate memory is an alternative of great help for the construction of the character and for the emotional protection of the actor/actress.Downloads
References
Aguado, L. (2001). Aprendizaje y memoria. Revista Neurológica. 32(4), pp. 373-381.
Alonso, S. (2019). El trabajo sobre las emociones del actor en la obra de Stanislasvki y sus posibles vinculaciones con los aportes de Antonio Damasio. (Tesis de Especialización en Docencia y Producción Teatral Universidad Nacional de Rio Negro de Argentina). http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/4467.
Anderson, K. (1996): Diccionario de medicina. España: Océano Mosby.
Areiza, R. y Henao, L. (2000). Memoria a largo plazo y comprensión lectora. Revista de Ciencias Humanas. 18, pp. 12.
Arteaga, G. y Pimienta, H. (2006). Memoria operativa y circuitos corticales. Revista de la Facultad de Medicina Universidad Nacional Colombia. 54(4), pp.248-268.
Ballesteros, S. (1999). Memoria humana: Investigación y teoría. Psicotherma. 11(4), pp.705-723.
Caudillo, J. (2022). Teatralidades del cuerpo y la memoria, un diálogo posible entre Bergson, Beckett, Nietzsche y Grotowski. Investigación Teatral, 13(22), pp. 65-86.
Berlante, D. (2009). Vsévolod Meyerhold: Un hombre escindido, desde el ingreso al teatro de arte de Moscú hasta su consagración como artista del pueblo. Cuadernos de Picadeiro, pp. 23-27.
Chance, J. (2016). La técnica Alexander. Las posturas del bienestar. pp.1-134. Recuperado el 2 de marzo de 2023 de la base de datos de www.amateditorial.com.
Copeau, J. (1999). Reflexiones de un comediante sobre “La paradoja del comediante”. Elaleph.com
Damasio, A. (2018). La sensación de lo que ocurre. Planeta.
Fingermann, H. (2013). Concepto de Impulso. Deconceptos.com. Recuperado el 18 de noviembre de 2024 de la base de datos de https://deconceptos.com/general/imp
Fuenmayor, V. (2007). El cuerpo de la obra. Venezolana, C.A.
Gene, J. (2009). Teatro Teoría y Práctica. CELCIT.
Goldstein, E. (1999). Sensación y percepción. Thomson.
González, L. (2014). Teatro para la Vida. CELCIT.
Kemp, R. (2012). Embodied Acting: what neuroscience tells us about performance: Routledge.
Matlin, M. y Hugh, F. (1996). Sensación y Percepción. México, D.F.: Prentice Hall Hispanoamericana.
Orsini, H. (2009). Antología de la dirección teatral. Caracas, Venezuela: Fundación editorial El Perro y la Rana-Ministerio de la Cultura.
Pavis, P. (1987). Diccionario de Teatro: Dramaturgia, Estética, Semiología. La Habana: Edición Revolucionaria.
Sáez, A. (2022). Teatralidad, representación y ficción en el derecho. Investigación Teatral, 13(21).
Serrano, R. (2013). Lo que no se dice. Una teoría de la actuación. Buenos Aires, Argentina: Atuel.
Stanislavski, C. (2011). Mi vida en el arte. Quetzal.
Tortora, G. y Anagnostakos, N. (1993). Principios de anatomía y fisiología. Harla S.A.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Perspectives

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All content of Perspectives Journal will be free access, distributed under the Creative Commons license (BY-NC-SA).





