Ethics in scientific research: considerations from the educational area

Authors

Keywords:

scientific ethics, educational research, plagiarism, ethical code.

Abstract

Research is an inherent function of everyone who cultivates any scientific area. The search for new knowledge and progress in the development of science are also unavoidable needs in the context of today's world; society demands it and it is necessary to comply with this serious commitment without ignoring important precepts of a moral nature that allow satisfactory results to be achieved for the benefit of all. This work addresses certain ethical aspects that should regulate the conduct of every researcher in any area of ??science, with a special emphasis on the educational area. Ethics, as a moral and normative philosophical discipline, must accompany all scientific research activity, so it is necessary to review some aspects of it, its significance, importance, historical evolution, regulations, implications on the investigative work and other fundamental aspects, all which is addressed in the present work.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henry Orozco , Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt-Venezuela

Magister Scientiarum en Corrosión (LUZ). Docente del Programa Ingeniería y Tecnología (PIT). Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt” (UNERMB). Venezuela

John lamberto, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt-Venezuela

Doctor en Ciencias de la Educación (URBE).Docente del Programa de Ingeniera y tecnología (PIT) Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt.

References

Asociación Médica Mundial (AMM). Declaración de Helsinki de la AMM. Principios Éticos para las Investigaciones Médicas en Seres Humanos. Extraído el 20 de febrero del 2021 desde el sitio web:https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

BUNGE, M. (1980), Ciencia y Desarrollo. Buenos Aires: Ediciones Siglo Veinte.

BUNGE, M. (1986). Status Epistemológico de la Administración. En: Organizaciones. J. J. Ader (Comp.). (p. 52). Buenos Aires: Ediciones Paidos.

BUNGE, M. (2004), La Investigación Científica. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

CARR, W. (1996). Una Teoría para la Educación. Hacia una Investigación Educativa Crítica, Madrid: Ediciones Morata S. L.

CARR, W. (2003). Educational Research in its Histories. En: The Moral Foundations of Educational Research: Knowledge, Inquiry and Values. Sikes, P., Nixon, J. y Carr, W. (Editores) (pp. 6-17). Inglaterra: McGraw. Hill Education / Open University Press.

CONCHA, L., Jeziorski, M. C. y Hall, R. T. Mala Conducta Científica y la Publicación. En: Ética de la Investigación Científica. Arellano, J. S., Hall, R. T. y Arriaga, J. H. (Coordinadores), (pp.149-171). México: Universidad Autónoma de Querétaro.

CORTINA, A. y Martínez, E. (2001) Ética. España: Ediciones Akal. S. A.

DELCLÓS, J. (2018). Ética en la Investigación Científica. En: Cómo Elaborar un Proyecto en Ciencias de la Salud. Cuadernos 43. Lumbreras, B., Ronda E. y Ruiz M.T. (Coordinadoras), (pp. 14-18). España: Fundación Dr. Antoni Esteve.

Diccionario Lengua Española (DEL). Extraído el 25 de febrero de 2021, desde: https://dle.rae.es/ciencia?m=form.

E. Emmanuel J., Wendler, D. y Grady, C. (2000) What Makes Clinical Research Ethical? Journal American Medical Association (JAMA), Vol. 283, N° 20, 2701-2711.

ERRAMI, M., Sun, Z., Long, T. C., George, A. C. y Garner, H. R. (2009) Dèjá Vu: A Database of Highly Similar Citations in the Scientific Literature. Nucleic Acids Research, Vol. 37, D921-D924.

ESCALONA, B. (2010). Investigación Cualitativa. Fundamentos y Praxis. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas: FEDUPEL.

FIESER, J. (1995). Ethics. En: Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP). Extraído el 05 de enero de 2021, desde https://iep.utm.edu/ethics/.

FREIRE, P. (2005). Cartas a Quien Pretende Enseñar. México: Siglo XXI Editores, S.A.

HALL, R. T. (2014). Códigos, Leyes y Publicaciones. En: Ética de la Investigación Científica. Arellano, J. S., Hall, R. T. y Hernández, J. (pp. 20-37). México: Universidad Autónoma de Querétaro.

HOUSSAY, B. Misión y Responsabilidad del Investigador Científico. La Universidad, No. 1-2 (1961).

International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE). Recommendations for the Conduct, Reporting, Editing, and Publication of Scholarly Work in Medical Journals. Extraído el 30 de enero del 2021 desde http://www.icmje.org/icmje-recommendations.pdf.

KOICHIRO, M. (2013). Cultivating the Ground for the Study of Education as an Interdisciplinary Enterprise: A Philosophical Perspective. Educational Studies in Japan: International Year Book, N° 7, 37-49.

Mensaje del Episcopado Venezolano con Ocasión del Bicentenario del Natalicio del Libertador. (1983). El Cristianismo de Bolívar. Sic. - Caracas: Centro Gumilla. 46, 452.

MINOR J., Marcos G., y Arriaga M. J. (Editores). (pp. 8-31). Monterrey, México: Escuela de Ciencias de la Educación.

NIXON, J. y Sikes, P. Introduction: Reconceptualizing the Debate. En: The Moral Foundations of Educational Research: Knowledge, Inquiry and Values. Sikes, P., Nixon, J. y Carr, W. (Editores) (2003). (pp.1-5). Inglaterra: McGraw. Hill Education / Open University Press.

OLIVÉ, L. (2003). Ética Aplicada a las Ciencias Naturales y a la Tecnología. En: Cuestiones Éticas en Ciencia y Tecnología en el Siglo XXI. Ibarra, J. y Olivé, L. (Editores). (pp. 181-224). España: Biblioteca Nueva.

PARODI, W. W. (2015). Sobre los Principios Éticos Recogidos en las Pautas del Consejo de Organizaciones Internacionales de las Ciencias Médicas (CIOMS). Un Análisis acerca de su Aplicación a la Realidad de la Investigación en Chile. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral. Elsevier, 8, (3), 256-259.

PONCE, O. A. y Pagán-Maldonado, N. (2017). La Investigación Educativa en el Siglo XXI: Desafíos y Oportunidades para la Efectividad Científica. International Journal of Education Research and Innovation (IJERI), 8, 24-37.

REICH, E. S. (2010) Self-Plagiarism Case Prompts Calls for Agencies to Tighten Rules. Nature, Vol. 468, 745.

ROSSNER, M. y Yamada, K. M. (2004). What´s in a Picture? The Temptation of Image Manipulation. The Journal of Cell Biology (JCB), Vol. 166, N° 1, 11-15.

SAÑUDO, G. L. (2018). Primer Apartado: Conceptualización de la Investigación Educativa. En: Introducción a la Metodología de la Investigación Educativa.

SCHULZ, P. C. (2005). La Ética en Ciencia. Revista Iberoamericana de Polímeros, Vol. 6 (2).

Washington State University (s.f.). Plagiarism: ¿What is it? Extraído el 23/02/2021 desde https://libraries.wsu.edu/library-instruction/plagiarism/what.

Published

2022-04-03

How to Cite

Orozco , H., & lamberto, J. (2022). Ethics in scientific research: considerations from the educational area. Perspectives, 10(19), 11–21. Retrieved from https://perspectivas.unermb.web.ve/index.php/Perspectivas/article/view/355