The development of multiple intelligences at an early age
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.5164354Keywords:
Multiple Intelligences, Early Education, Child DevelopmentAbstract
The development of multiple intelligences begins at an early age, stimuli are required to activate the cognitive processes that facilitate learning, through education. Scientific studies have shown that providing children with innovative educational care that increases all their capacities or abilities to an adequate level that allows them to discover their talents and enhance them. Understanding that at the end of the 20th century the existence of several intelligences was evidenced, findings that allowed to demonstrate that in childhood the brain is malleable, a great neuronal plasticity predominates, which facilitates physiological changes, that is, the ability of the nervous system to change its structure and functioning as a reaction to stimuli from the social environment and education, these findings have generated a new vision on early childhood education by breaking down the myth that brain development was determined only by genetics and the existence of a only intelligence. Studies carried out by the neurophysiologist Marian Diamond and the scientist Howard Gardner in their theory of multiple intelligences, in 1983. In this sense, a great part of the challenge for initial education is to assume a paradigmatic change, taking into account a new approach on intelligences transcending its traditional conception.
Downloads
References
Beltrán, J. y Pérez, L. (2003). Educar para el siglo XXI. Editorial CCS, Alcalá. Madrid-España.
Blanco, R. (2002). Desafío de la Educación y Cuidado de la Primera Infancia en los países de América Latina y del Caribe. Congreso Mundial de Educación Inicial. Editorial Litovenca Monagas-Venezuela.
Campbell, L. y Campbell, D. (2000). Inteligencias Múltiples. Editorial Troquel. Buenos Aire-Argentina.
Diamond, M. (1998). Árboles Mágicos de la Mente. Editorial Dutton. Nueva York-USA.
Gardner, H. (1998). Inteligencias Múltiples. La Teoría en la Práctica. Editorial Paidos Ibérica, S.A. Buenos Aires-Argentina.
Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. Cognición y Desarrollo Humano. 1era Edición en la Colección. Editorial Piados. Barcelona-España.
Gardner, H. (1983). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples. México. (En red). Disponible en: http://www.galeon.com/pcanzan/resps-gard1.htm.
Goleman, D. (1995). Inteligencias Emocional. Buenos Aire-Argentina.
Hammersley, M y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Modelos de Investigación. Editorial Paidós Ibérica. España.
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.
Ministerio de Educación y Deporte (2005). Currículo de Educación Inicial. Editorial Grupo Didáctico 2001. C.A. Impreso en Caracas-Venezuela.
Molina, A. (2002). Cerebros tiernos, mentes en formación. Encuentro Internacional sobre Educación y Pensamiento. Ponce Puerto-Rico.
Piaget, J. (1980). Psicología de la Inteligencia. Psique: Buenos Aires-Argentina.
Sandín, M. (2003). Investigación Cualitativa en Investigación. Fundamentos y Tradiciones. McGraw-Hill. Madrid.
Sternberg, (1996). La Inteligencia exitosa. 1era edición. Editorial Paidos Ibérica. S.A Barcelona-España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All content of Perspectives Journal will be free access, distributed under the Creative Commons license (BY-NC-SA).